امروز سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۹
11:18:20 - شنبه 3 مارس 2018
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
سواحل مکران، گنجینه توسعه اقتصادی و همگرایی منطقه‌ای
سواحل مکران، گنجینه توسعه اقتصادی و همگرایی منطقه‌ای
سواحل مکران، در نوار ساحلی دریای عمان گنجینه بی‌بدیلی در جنوب شرقی کشور است که باتوجه به ظرفیت‌های انسانی و اقتصادی فراوانی که دارد می‌تواند نقش موثری در توسعه اقتصادی دریامحور با کشورهای منطقه درجهت شکوفایی اقتصادی و توسعه محلی داشته باشد. شعارسال:سواحل مکران، در نوار ساحلی دریای عمان گنجینه بی‌بدیلی در جنوب شرقی کشور […]

سواحل مکران، در نوار ساحلی دریای عمان گنجینه بی‌بدیلی در جنوب شرقی کشور است که باتوجه به ظرفیت‌های انسانی و اقتصادی فراوانی که دارد می‌تواند نقش موثری در توسعه اقتصادی دریامحور با کشورهای منطقه درجهت شکوفایی اقتصادی و توسعه محلی داشته باشد.

شعارسال:سواحل مکران، در نوار ساحلی دریای عمان گنجینه بی‌بدیلی
در جنوب شرقی کشور است که باتوجه به ظرفیت‌های انسانی و اقتصادی فراوانی که دارد می‌تواند
نقش موثری در توسعه اقتصادی دریامحور با کشورهای منطقه درجهت شکوفایی اقتصادی و توسعه
محلی داشته باشد.

از گذشته نام خلیج فارس باتجارت دریایی و محوریت ترانزیت
نفتی منطقه پیوند خورده بود، اما اکنون می‌بینیم که باتوجه به اصل تجارت که دسترسی
به مسیرهای اقتصادی و توجیه‌پذیر است، مسیر تجارت کالا و انرژی در حالت غیر به دریای
عمان است.

حرکت کشورهای حاشیه دریای عمان به سمت توسعه زیرساختی
در جهت ایجاد بنادر و بسترهای ترانزیتی گواهی بر این تغییر رویکرد تجاری درمنطقه می‌باشد.

امروز شاهد ایجاد مناطق اقتصادی جدیدی باکارکردهای ترانزیت،
صادرات مجدد و مراکز لجستیکی حمل و نقل کالا و کانتینر در حاشیه دریای عمان و اقیانوس
هند هستیم که با سرعت زیاد در حال احداث هستند.

بندر چابهار در ایران در نوار ساحلی دریای عمان، بندر
گوادر در پاکستان در همین امتداد و بندر صحار در عمان که همه این مناطق خارج از خلیج
فارس و در جهت ایجاد زیرساخت‌های تجاری و صنعتی و بارزگانی در دریای عمان ایجاد شده‌اند،
به طوری که با احداث طرح‌های اقتصادی مشترک چین و پاکستان ازقبیل ساخت و توسعه بندر
گوادر در جنوب غرب پاکستان، ۹ منطقه صنعتی در پاکستان شامل خطوط حمل و نقل جاده‌ای،
ریلی و خطوط انتقال انرژی با سرمایه‌گذاری حدود ۴۵میلیارد دلار که دو میلیارد دلار
از این میزان سرمایه‌گذاری در بخش توسعه و ساخت بندرگوادر خواهد بود، تا سال ‌۲۰۲۵
انجام خواهد شد.

همه این بنادر و بسترهای تجاری و بازرگانی پیرامون‌شان
با سرمایه‌گذاری کشورهای فرامنطقه‌ای با سرعت در حال پیشرفت هستند و به تعبیری رقابتی
در ایجاد و راه‌اندازی اولین بندر بین‌المللی دریای عمان، که تامین کننده نیاز حجم
تجاری و باری این منطقه را داشته باشد، در جریان است. بی‌شک نقش برگزاری همایش بین‌المللی
معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه پایدار در سواحل مکران در معرفی این منطقه به
سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و جذب سرمایه‌های کشورهای فرامنطقه‌ای در سرعت بخشیدن
به ایجاد زیرساخت‌ها و فعال کردن این منطقه باتوجه به وجود بندرچابهار و حضور طرف‌های
هندی در سرمایه‌گذاری در فاز اول این بندر و توافقات صورت گرفته در سفر اخیر ریاست
محترم جمهور بسیار مهم و کلیدی است، اما فقط یک نکته را باید بسیار دقت داشته باشیم،
که در رقابت، سرعت عمل بسیار مهم و کلیدی است؛ نشود روزی که تجربه بندر جبل‌علی امارات
را باتوجه به داشتن ظرفیت‌های بندر امام و شهید رجایی دوباره تجربه کنیم و بازار رقابتی
را در جهت جذب مسیر ترانزیتی و حمل و نقل بین‌المللی منطقه‌ای به کشورهای همسایه راحت
واگذار کنیم.

حسین مرادی– سردبیر نشریه مناطق آزاد

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری
برنا، تاریخ انتشار ۱۰اسفند ۹۶، کدخبر:
۶۸۳۴۱۸، www.borna.news

خبر فوری  کمک دومنظوره به چرخه تولید

[ad_2]

Source link

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
اخبار متفرقه
بانک پاارگاد