امروز دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۹
12:30:58 - دوشنبه 5 مارس 2018
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
پاسخ انجمن خودروسازان ایران به گزارش ایسنا
پاسخ انجمن خودروسازان ایران به گزارش ایسنا
به دنبال انتشار گزارش ایسنا با عنوان “فقط نام خودروساز را یدک می‌کشیم”؛ انجمن خودروسازان ایران جوابیه‌ای در این رابطه ارسال کرد. این جوابیه به شرح زیر است:” ۱- سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) همواره بر تشویق و ترغیب تعمیق میزان ساخت داخل (بخوانید ایجاد اشتغال بیشتر/ ارزش افزوده بیشتر) بوده و هست […]

به دنبال انتشار گزارش ایسنا با عنوان “فقط نام خودروساز را یدک می‌کشیم”؛ انجمن خودروسازان ایران جوابیه‌ای در این رابطه ارسال کرد.

این جوابیه به شرح زیر است:”

۱- سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) همواره بر تشویق و ترغیب تعمیق میزان ساخت داخل (بخوانید ایجاد اشتغال بیشتر/ ارزش افزوده بیشتر) بوده و هست و برای اجرای این سیاست از ابزار تعرفه استفاده می کند به این ترتیب که هر قدر میزان ساخت داخل یک محصول بیشتر شود، تعرفه پایین تری به آن تعلق می گیرد تا بدین ترتیب خودروسازان و قطعه سازان با ساخت داخل کردن هر چه بیشتر، در جهت سیاست اقتصاد مقاومتی گام بردارند.

۲- اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی بدین معنی نیست که صرفه اقتصادی مورد توجه قرار نگیرد و می دانیم که اصل مقیاس اقتصادی تولید یکی از اصول اولیه علم اقتصاد است. داخلی سازی قطعات خودرو باید مقرون به صرفه اقتصادی باشد.

خبر فوری  کانادایی‌ها از خجالت آمریکا درآمدند

۳- حداقل تیراژ تولید برای ساخت یک قطعه، برحسب پیچیدگی فرایند تولید آن، متفاوت است. مثلاً استفاده از باتری، لاستیک و امثالهم که سرمایه گذاری داخلی وسیعی برای آنها شده است حتی در تیراژ  پایین (کمتر از ۱۰ هزار دستگاه) مقرون به صرفه اقتصادی است ولی سرمایه گذاری برای ساخت داخل کردن صندلی های هر نوع خودرو، فقط در تیراژهای بالاتر از ۵۰ تا ۱۰۰ هزار دستگاه مقرون به صرفه  اقتصادی است. به عبارت ساده‌تر هر قدر تیراژ تولید یک محصول بیشتر باشد، میزان ساخت داخل آن نیز بیشتر خواهد بود.

۴- مطابق  جدول ضمیمه:

شش مدل خودرو به علت تیراژ خیلی پایین (هر کدام کمتر از ۳۰۰۰ دستگاه) دارای ساخت داخل زیر ۲۰ درصد هستند که میزان تعرفه آنها بسیار بالا و در حد CBU است.

خبر فوری  راه اندازی پایگاه داده ظرفیت های تولید و تجارت

۲۲ مدل خودرو با تیراژ پایین (هر کدام  حدود ۸۷۰۰ دستگاه) دارای ساخت داخل بین ۲۰ تا ۳۰ درصد هستند.

سه مدل خودروی جدید که به تازگی به بازار آمده‌اند با تیراژ ۳۳ هزار دستگاه، دارای ساخت داخل ۳۰ تا۴۰ درصد هستند.

دو مدل خودروی نسبتاً قدیمی تر با تیراژ ۹۲ هزار دستگاه دارای ساخت داخل ۴۰ تا ۶۰ درصد هستند.

۱۰ مدل خودرو در دو گروه هم خانواده با تیراژ ۹۰۰ هزار دستگاه دارای ساخت داخل بالاتر از ۷۰ درصد هستند.

۵- همانطورکه ملاحظه می شود بین میزان ساخت داخل کردن قطعات با تیراژ تولید سالانه هر محصول و میزان قدمت تولید آن محصول نسبت مستقیم وجود دارد.

خبر فوری  بانک مرکزی نرخ بهره را ۰.۲۵ درصد افزایش داد

۶- امید است وزیر محترم صمت با تخصیص تسهیلات بیشتر برای نوسازی ماشین آلات و تجهیزات که در دهه گذشته به خاطر سرکوب مالی خودروسازان قادر به نوسازی ماشین آلات خود نبوده‌اند و در تولید قطعات خودروهای جدید دچار مشکلات عدیده هستند، قدم مثبتی در جهت تعمیق ساخت داخل خودروهای جدید بردارند”.

گزارش ایسنا با عنوان “فقط نام خودروساز را یدک می‌کشیم” را می‌توانید در این لینک بخوانید.

انتهای پیام

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
اخبار متفرقه
بانک پاارگاد