قیمت گذاری خودروهای خارجی تا چه اندازه نجومی و تا چه اندازه حقیقی است؟ |پایگاه خبری بیلان 24

تاریخ خبر: // کد خبر: 87313 // //

قیمت گذاری خودروهای خارجی تا چه اندازه نجومی و تا چه اندازه حقیقی است؟



بازار متلاطم خودرویی کشور با افزایش قیمت دلار و منع واردات نه تنها سگمنت خودروهای داخلی، بلکه بازار دست دوم و صفر خودروهای وارداتی را نیز با افزایش قیمت های نجومی و پوشالی مواجه ساخته است. شعار سال: اگر نگاهی به بازار خودروهای دست دوم و صفر وارداتی بیاندازیم بدون شک تا دقایقی مبهوت قیمت

بازار متلاطم خودرویی کشور با افزایش قیمت دلار و منع واردات نه تنها سگمنت خودروهای داخلی، بلکه بازار دست دوم و صفر خودروهای وارداتی را نیز با افزایش قیمت های نجومی و پوشالی مواجه ساخته است.

شعار سال: اگر نگاهی به
بازار خودروهای دست دوم و صفر وارداتی بیاندازیم بدون شک تا دقایقی مبهوت قیمت های
نجومی و غیر قابل باور خودروهایی خواهیم بود که تاریخ تولید آن ها در بهترین حالت
به مدل ۲۰۱۷ برمی گردد. پرسش بسیار مهم آن است که این قیمت گذاری ها تا چه اندازه
نجومی و تا چه اندازه حقیقی است؟

تویوتا هایلوکس ریوو مدل ۲۰۱۶، با کارکرد پایین چیزی بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان،
تویوتا لندکروزر
J200 GXR (شش سیلندر ۴٫۰ لیتر) مدل ۲۰۱۷ در حدود یک میلیارد و
۵۰۰ میلیون تومان. این اعداد و ارقام عجیب و غریب برای خودروهای خاص تری چون انواع
مازراتی، پورشه، بنز و ب ام و به مراتب فضایی تر می شود. به عنوان مثال نمونه
کارکرده مازراتی کوآتروپورته مدل
۲۰۰۹ در
بازار آمریکا قیمتی کمتر از ۲۰ هزار دلار دارد چرا که هزینه نگهداری و تعمیرات این
خودرو بسیار گران قیمت است و از این رو افت نمونه دست دوم آن بسیار زیاد است. اما
همین خودرو در ایران به واسطه محبوبیت برند و عرضه بسیار کمتر از میزان تقاضا، در
بازار فراتر از یک میلیارد تومان قیمت دارد. موضوع مشابهی حتی پیش تر از این ها در
بازار خودروهای کلاسیک مطرح است. خودروهایی که به واسطه بازسازی شدن یا تعداد کم
آن ها معادل نمونه های مشابه خارجی خود و متناسب با نرخ ارز قیمت گذاری می شوند
.

حال این سوال مطرح است که این قیمت ها تا چه اندازه حقیقی است؟ آیا
خودروهای مورد نظر با این قیمت های نجومی واقعا معامله هم شده اند؟ تجربه نشان
داده است افزایش این چنینی قیمت خودروها چه در نمونه های وارداتی مدل بالا و چه در
نمونه های ارزشمند کلاسیک، بازار را به ناگه با رکود مواجه می کند. به این معنا که
خودروهایی که بنا به هر دلیل قیمت های نامتعارف پیدا کرده اند تا مدت ها در فضای
مجازی آگهی می شوند اما هرگز فروش نمی روند چرا که قیمت آن ها هم راستا با قدرت
خرید مشتریان نیست
.

علی شکوهی، کارشناس صنعت خودرو در خصوص چرایی این گونه قیمت گذاری
خودروهای دست دوم وارداتی در شرایط بحرانی بازار خودرو می گوید: «امروزه در بازار
خودروهای کارکرده با پدیده آگهی های رایگان اینترنتی و فضای مجازی مواجه هستیم.
آگهی هایی که جز یک شماره تلفن و پاره ای از اطلاعات مختصر مربوط به یک خودرو و
تعدادی عکس چیز دیگری ارائه نمی کنند. مشخص نیست که مالک حقیقی خودرو چه کسی است یا
این که این خودرو اصلن وجود خارجی دارد یا خیر؟ از این رو واسطه ها می توانند با
هماهنگی میان یکدیگر یا تکرار هدفمند آگهی های ساختگی با قیمت های نجومی، قیمت
افزایش یافته و غیر حقیقی خودرو اصلی را توجیه کنند وآن را ساده تر بفروشند. طی دو
ماه گذشته این مهم را در مورد بسیاری از خودروهای موجود در بازار ایران شاهد بوده
ایم

این کارشناس در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا این خودروها با این
قیمت نجومی هم معامله می شوند یا خیر، می گوید: «به هنگام افزایش نرخ ارز بسیاری
از مردم به کالاهای سرمایه ای هجوم می آورند تا از افت ارزش سرمایه خود جلوگیری
کنند. در نتیجه برخی افراد گول چنین دام هایی را می خورند و با خرید این نوع
خودروها پیش از گرانتر شدن به نوعی سرمایه گذاری اشتباه می کنند

علی شکوهی می افزاید: «از سوی دیگر در اقتصاد مقوله ای با عنوان کشش
قیمتی مطرح می شود. بر اساس این مبحث هر کالا و هر خدمتی دارای کشش قیمتی محدود
است و تا جایی که قدرت خرید مشتری اجازه دهد و برای آن کالا یا خدمت، تقاضا وجود
داشته باشد قیمت می تواند افزایش یابد اما از جایی به بعد عدم تقاضا به دلیل پایین
بودن قدرت خرید باعث رکود در بازار آن کالای گران شده می شود
. اما هنوز به آن نقطه نرسیده ایم

این کارشناس می افزاید: «به دلیل التهاب بازار، آشفتگی در مدیریت بازار
و همچنین وجود تقاضا در غیاب عرضه، قیمت بالا و بالاتر می رود اما حجم بازار بسیار
محدود می شود. از آنجایی که شرکت متصدی بنا به هر دلیل نتواند خودرو مورد نظر را
وارد کند، متقاضی واقعی به بازار روی می آورد اما در نبود کشش قیمتی تعداد معاملات
بسیار محدود خواهد بود

خودروهای خاصی که در شرایط بحرانی بازار
با قیمت های خارج از عرف به فروش گذاشته می شوند همواره توجه بسیاری را به خود جلب
می کنند. پیگیری آگهی های فروش این نوع خودروها ثابت می کند که بازار خودرو کشش
چنین قیمت های نجومی و خارج از عرفی را ندارد. خودرویی که زمانی در بازه قیمتی ۳۰۰
تا ۶۰۰ میلیون تومان به فروش می رسید حالا فراتر از یک میلیارد تومان قیمت می خورد
و این در حالی است که بازار خودرو فعلی کشور با این شرایط اقتصادی و معیشتی کشش
قیمتی این خودروهای فضایی را ندارد
.

شعار سال، با اندکی
تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت پدال نیوز، تاریخ ۱۲ مهر۹۷، کدمطلب:
۹۲۱۳۷، www.didbaniran.ir

[ad_2]

Source link

جهت مشاهده خبر در مرجع لطفا اینجا کلیک کنید. تاریخ خبر: کد خبر:87313
برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,

پربازدید